پژوهش با عنوان مالکیت خانوادگی ، غیرخانوادگی شرکت ها و مدیریت سود به صورت کامل و با فرمت ورد
چکیده:
شرکت های خانوادگی از دیرباز نقش مهمی در بازار سرمایه ایفا نموده اند، در این شرکت ها اعضای خانواده معمولاً یا از طریق در اختیار داشتن درصد قابل توجهی از سهام و یا عضویت در هیأت مدیره ، از تصمیم گیرندگان اصلی شرکت می باشند. از طرفی سود نیز به عنوان یکی از معیارهای اصلی تصمیم گیری، همواره در معرض این خطر وجود دارد که توسط مدیران دستکاری و به اطلاح مدیریت گردد.
در این تحقیق ، مالکیت خانوادگی، غیرخانوادگی شرکت ها و مدیریت سود مورد بررسی قرار گرفته است. هدف اصلی این تحقیق ابتدا تعریف و شناسایی شرکت های خانوادگی و سپس بررسی و مقایسه مدیریت سود بین این شرکت ها و شرکت های غیرخانوادگی است. بر این اساس فرضیه تحقیق به صورت زیر تدوین شد :
« بین ساختار مالکیت شرکت ها از نظر خانوادگی و غیرخانوادگی بودن و مدیریت سود، رابطه معنی داری وجود دارد. »
پس از بررسی کلیه شرکت های بورسی ، تعداد 31 شرکت به عنوان خانوادگی انتخاب و پس از تفکیک آن ها به صنایع مربوطه ، به همین تعداد و از همان صنایع، به روش نمونه گیری تصادفی شرکت هایی دیگری انتخاب و به گروه غیرخانوادگی قرار گرفت. برای انجام آزمون فرضیه، از مدل جونز تعدیل شده به منظور اندازه گیری مدیریت سود و همچنین رگرسیون چندمتغیره و آزمون T استیودنت برای انجام مقایسه میانگین ها، بین دو گروه مستقل استفاده گردید.
نتیجه تحقیق حاکی از تایید فرضیه بود و نشان داد که بین ساختار مالکیت شرکتها و مدیریت سود رابطه معنیداری وجود دارد و به طور میانگین شرکت های غیرخانوادگی بیشتر مدیریت سود انجام میدهند.
file_1508774045_1518_1533_1738.zip0.00 MB |