پژوهشی باعنوان شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر رقابت پذیری محصولات کشاورزی از دیدگاه صادرکنندگان مشهد با استفاده از مدل الماس پورتر با فرمت ورد
چکیده:
شاید یکی از مهمترین مباحث اقتصادی روز در سراسر دنیا بحث رقابتپذیری و ارتقای وضعیت صنایع مختلف برای بقا و رشد در عرصه متلاطم بازارهای جهانی باشد. بحث آسیبپذیری اقتصاد تک محصولی و لزوم توجه به صادرات غیرنفتی در ایران از دیرباز مطرح بوده، اما جهش قابل ملاحظهای در این راستا صورت نگرفته است. ایران با توجه به وسعت خاک، تنوع آبوهوا و استعدادهای بالقوه نیروی انسانی در زمینههای مختلف بخش کشاورزی، در تولید بسیاری از محصولات زراعی و درختی از جمله کشمش که مورد بحث است، مزیت دارد. ایران بعد از ایالات متحده و ترکیه در رتبهی سوم تولید جهانی کشمش و بعد از ترکیه در رتبهی دوم صادرات جهانی کشمش قرار دارد. بنابراین با توجه به اهمیت اقتصادی و اجتماعی صادرات کشمش در اقتصاد ملی و استعدادهای بالقوه فراوان کشور برای ارتقای کمی و کیفی این محصول و با عنایت به رقابتهای جهانی در زمینه بازار این محصول و پتانسیل بالای این محصول برای صادرات، هدف این پژوهش شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر بر رقابتپذیری محصول کشمش از دیدگاه صادرکنندگان مشهد با استفاده از مدل الماس پورتر میباشد.
این پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی-کاربردی است که شامل 6فرضیه اصلی میباشد. در این تحقیق از آزمونهای tتک نمونهای و آزمون مقایسه میانگین دو جامعه مستقل، آزمون مقایسه میانگین چند جامعه برای بررسی فرضیهها و از نرمافزار amus برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شده است. جامعه آماری مورد مطالعه در این تحقیق، مدیران بازاریابی و فروش شرکتهای صادرکننده محصولات کشاورزی در شهر مشهد هستند و براساس آخرین آمار موجود در سال 1392تعداد شرکتهای صادرکننده محصولات کشاورزی در شهر مشهد 10عدد و تعداد مدیران بازاریابی و فروش این شرکتها 70نفر میباشد، بنابراین جامعه آماری محدود میباشد در نتیجه کل جامعه آماری این تحقیق به عنوان نمونه انتخاب شد.
file_1512853850_2138_1533_1247.zip0.00 MB |